Hva om du er god nok? Ikke vær statist i eget liv!

 

Vi lever i et samfunn der vi påfører både oss selv og hverandre mye press. Hvilke mål skal jeg sette meg for å bli bedre eller lykkelig?

Det er blitt noen klisjeer om hva disse måleneskal inneholde. 3 klassikere er:

  1. Mer fysisk aktivitet.
  2. Vekttap.
  3. Røykeslutt.

De som benytter helsestudio jevnlig hele året beskriver januar som den kjipeste tiden av året i slike studio. Det er måneden da det er fullt og kø ved alle treningsapparatene. Allerede i februar begynner visst dette å avta og gå tilbake til «normalen».

Arrangementer opprettes før nyttår. "100 dager uten unødvendig sukker" og andre i samme sjanger. Samtidig ser jeg stadig at unge jente går ut og advarer mot nettopp dette. De er unge, men kjenner allerede farene med spiseforstyrrelser.

Det settes inn en storoffensiv i sosiale medier på kurs og annet i forhold til røykeslutt. Dette er nok en god business for de som selger slikt i og med at det skal være skamfullt å røyke.

Vi vet alle at dette er tre ting som er helseskadelig. Jeg mener like fullt at svaret på lykken verken ligger i lavest mulig BMI eller om du er en røyker.

Fra offer til kriger har slagordet:

Å våge, tro og drømme!

Ingen av våre deltakere har nevnt noen av de overstående som sin drøm eller mål.

Hva var det egentlig som gjorde at du føler at årene går deg forbi?

Jeg tror veldig mye handler om hvordan vi prioriterte tiden vår.

Alt du ikke rakk eller at du aldri kom i gang med.

Da har du ingen verdi å hige mot disse slagerne av nyttårsforsetter. Det vil kun gjøre at du fortsetter med å kaste bort tiden på mål som ikke er dine. Fordi tiden for året er satt og tiden er den samme for alle. Faktisk skuddår i 2016, så en ekstra dag får vi i forhold til i år. Det er fortsatt 24 timer hvert døgn og 7 dager pr uke.

Er det egentlig et nytt menneske du ønsker å bli?

Beklager å skuffe deg. Det er umulig å bli et nytt menneske. Du er deg! Da er det bedre å gjøre det beste man kan med det mennesket du tross alt er. Mennesker er smidige og kan endre seg, men ikke bli nye.

Kanskje du er god nok? Har den tanken slått deg?

Kanskje du kaster bort unødvendig tid på å lete etter alle disse positive tingene og overskygger det du allerede innehar av gode egenskaper?

Det største folkehelseproblemet i Norge er ensomhet. En klok kvinne sa engang: «Kan ikke jeg få være alene uten å bli kalt ensom?»

Det er et viktig poeng.

Det er forskjell på å være ensom og å være alene. Faktisk finnes det ensomhet også blant mennesker som er sammen med andre. Kanskje er det til og med hakket mer tabu? Ensomhetsfølelse samtidig som man har mennesker rundt seg.

Den indre motivasjonen er avgjørende for å nå sine mål og drømmer. Ikke la den havne i skyggen av hva du tenker og tror at andre forventer av deg.

Hvis du virkelig ønsker endring må du først finne ut hvorfor du ønsker det.

  • Hva vinner du selv på dette?
  • Hva er ringvirkninger/bonuseffekt av å oppnå ditt mål?

Jeg tror nemlig at det er hovedfaktor for suksess.

Du må kartlegge hva som skaper ensomhetsfølelsen i ditt liv.

  • Er det en tomhet?
  • Er det en følelse av «å flyte med» eller «å sitte fast»?
  • Er det en mangel på sosiale nettverk?
  • Er det andre ting?

Jeg tror nemlig at å rocke med fastgrodde tankemønstre kan mye endres. Da kan gjerne en ringvirkning, eller bonuseffekt om du vil bli at du oppsøker et treningssenter, legger om kosthold eller slutter å røyke.

Poenget mitt er at slike ringvirkninger kan like gjerne være andre ting.

  • Kanskje det er å spise middag sammen som familie?
  • Kanskje det er å legge bort tidstyver som sosiale medier og alle disse skjermene som alltid er tilgjengelige?
  • Kanskje det er å starte i et kor eller å starte å søke akkurat de jobbene som du drømmer om.
  • Kanskje det er å bruke mer tid på hva du kan unne deg mer og misunne andre mindre?

Det viktige er å definere mål utfra egen drivkraft og å sette en dato for ønsket måloppnåelse. Din dato.

Jeg utfordrer deg på å finne din egen drivkraft.

Hva stopper deg egentlig fra å være der du ønsker å være i ditt liv?

Ikke undervurder delmål.

Ikke undervurder de små skrittene, og for all del ikke tro at du automatisk blir et bedre menneske med å følge samfunnets oppskrifter på nyttårsforsetter.

Vær modig nok til å definere dine egne mål.

Se tilbake på 2016 som det året der du våget, trodde og startet å fokusere på DINE drømmer.

Datoen er mindre viktig, men sett en dato slik at ikke 2016 også sklir ut med deg selv som statist i egen liv. Vi trenger både statister og medspillere, men innta hovedrollen uten presset fra samfunnet.

Samfunnet består av alle mennesker.
Det er deg og meg.
Innta hovedrollen og ikke vær statist i eget liv!